
 

 
Monday, May. 31, 2004 
Raising the Bar in Beijing  
U.S. newsman John Terenzio is helping China show a friendlier face to American TV viewers  
BY MATTHEW FORNEY | BEIJING 
 

The Beijing headquarters of China Central Television 
(CCTV) are heavily guarded, as one would expect of a key 
propaganda arm of the Communist Party.  
 
A People's Liberation Army garrison is billeted on the studio 
lot, and an armed soldier commands the entrance to the main 
newsroom. Foreigners usually need layers of approval to 
arrange a visit—but not John Terenzio. During a recent news 
broadcast, the American media consultant sat casually among 
a team of Chinese producers in the control room critiquing the 
show. "I thought maybe I was a dope to go for two anchors," 
Terenzio observes, "but I wanted to build a bit of chemistry." 
When news presenters Chris Gelken and Jacqueline Chan 
abandon their scripts to banter amiably about the stock 

market, he's pleased that the chemistry appears to be working. "This," he says, "is really good television."  
 
Terenzio's job is to make it even better. As a part-time adviser to CCTV International's 24-hour English-language 
news channel, the independent producer is the first foreigner charged with putting an internationally friendly face 
on the mainland's propaganda machine. As if that weren't odd enough, his salary is paid by News Corp.—the 
global media conglomerate whose U.S.-based news channel, Fox News, is widely perceived as unabashedly pro-
American and whose chairman, Rupert Murdoch, once infuriated China's leaders by stating that satellite-TV 
systems posed a threat to "totalitarian regimes everywhere."  
 
But the global media business, like politics, makes for strange bedfellows. Nowadays, News Corp. and CCTV 
International are partners of sorts, bound by their mutual desire to reach more viewers. Three years ago, Beijing 
opened its heavily restricted TV market a crack and granted News Corp. permission to offer its new Chinese-
language network, Starry Sky, over cable in the southern province of Guangdong. News Corp. reciprocated by 
agreeing to air CCTV International on its Fox cable channels in America and later on its newly acquired satellite 
network, DirecTV. (Beijing struck a similar deal with Time Warner, owner of TIME, which still carries CCTV 
International on its cable systems but has sold its controlling stake in a Chinese channel.) As part of News Corp.'s 
commitment to the venture, it hired Terenzio to spend a few months a year helping reprogram CCTV—which 
once railed against "hegemonic powers" like the U.S.—to appeal to American audiences.  
 
Terenzio, who covered four wars for ABC News, thought offering in-depth coverage of the mainland in the U.S. 
had promise, given China's growing economic importance. "Cable operators should salivate to carry the only 
channel dedicated to China," he says. But the news program needed a major overhaul. Soon after he took the job, 
Terenzio installed a satellite dish atop his Los Angeles home and pointed it at the CCTV satellite so that he could 
assess the task at hand.  
 
He saw rebar-stiff newsreaders intoning stilted copy supported by cheap graphics. The channel was "essentially a 
translation service for Chinese-language programs," Terenzio says. But CCTV International did have one small 
advantage: the English-language broadcaster is unintelligible to most Chinese, so its journalists enjoy slightly 
more reporting leeway. In one of his first moves, Terenzio called a meeting to stress that "reporters never say 
what they think, only what they know" and to urge that all government statements be attributed to their source, 

CHIEN MIN CHUNG FOR TIME
THE FIXER: John Terenzio gives CCTV’s global news 
channel some chemistry 



standard practice in the West. Within two weeks, "they were practically attributing the weather report," Terenzio 
says. "I had to tell them to cool it."  
 
Terenzio has since helped make the program slicker by advising the channels' bosses to create snappy sets, 
commission new theme music and hire foreign anchors. More important, his efforts to introduce more aggressive 
standards of journalism have resulted in sharper news coverage. Last month, Terenzio sat in the reporting team's 
cluttered office to review a series called China's Challenges, an unusually frank exploration of issues such as 
environmental damage and poor rural health care. One episode on China's growing number of heroin addicts 
included footage of a dazed druggie lying in a puddle of vomit. "That's a powerful image," Terenzio says. "That's 
just what a piece like this should show." Another, on China's disastrous traffic snarls, pleases him because it 
quoted academics blaming poor government planning while others defended consumers' right to buy cars. "This is 
balanced coverage," he says of the series. CCTV International's journalists "are light-years beyond where they 
were." But censorship remains. The channel's controller, Jiang Heping, a Party member who earned a journalism 
degree at Cardiff University in Wales, says his goal is a "Western approach," but his reporters still "can't report 
antigovernment activity, and anything anti-Party is taboo."  
 
Any media outlet wishing to operate in China must compromise, as News Corp. officials know. In 1993, the 
company removed the BBC from its Chinese-language Star satellite network—which at the time had government 
permission to be shown in hotels and foreign compounds—after the British news service irritated Beijing with a 
series critical of Chairman Mao Zedong. But with 340 million TV households, China is a plummy market 
awaiting those who gain the government's favor. Last year, advertising reached $2.7 billion, up 11% over the year 
before. And Beijing is showing signs of loosening up. Earlier this year it began allowing foreign companies to 
buy into state-owned production companies, a step many see as a precursor to opening its television industry more 
widely. "The government wants to know if its system is robust enough to exert necessary controls" on foreign 
participation, says David Wolf, managing director for technology and finance at the Beijing office of international 
public relations agency Burson-Marsteller.  
 
Helping CCTV International may give News Corp. the upper hand over other foreign TV programmers who want 
a piece of China's market. "Rupert [Murdoch] is medium-term savvy and long-term wise," says an official with 
another international media company. Placing a consultant inside CCTV headquarters in Beijing "further entwines 
News Corp. and CCTV." And Murdoch's man Terenzio slipped in without so much as a hail from the soldier at 
the gate. 
 
From TIME Asia Magazine, issue dated June 7, 2004 / Vol. 163 No. 22 


